Dr. Fábián Annamária

egyetemi adjunktus

Dr. Fábián Annamária HU

Életrajz:

1979-ben születtem Budapesten, meghatározó állomás volt az életemben, hogy a budapesti József Attila Gimnáziumba jártam, majd az ELTE magyar-angol szakán végeztem. Diplomám megszerzése után az ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskolájának Reneszánsz és barokk doktori programján szereztem PhD fokozatot. 
Leginkább a drámaadaptáció-kutatás (elsősorban Shakespeare-átiratok) érdekelnek, a disszertációmat is ennek a témának szenteltem (címe: "A türelemben példát mutatok” -- A drámaadaptációk alaptípusai Shakespeare Lear királyához Nahum Tate-től Howard Barkerig; témavezető: Kállay Géza). 
2018 szeptembere óta tanítok és kutatok az ELTÉn, előtte a közoktatásban tanítottam, és ezeknek az éveknek a pedagógiai tapasztalatát az egyetemi oktatásban is kamatoztatni tudom. Két gyermekem van, Eszter (2007) és András (2011).

Kutatás:

Az adaptációkutatást nagyon termékeny területnek érzem, azon belül is a színpadi és filmadaptációkon túl elsősorban a saját szerzővel és kanonikus pozícióval rendelkező drámaadaptációk/átiratok érdekelnek. Shakespeare darabjai kapcsán elsősorban a Lear király és a Macbeth drámaátiratai állnak most a kutatásaim középpontjában. Állandóan foglalkoztat ehhez szorosan kapcsolódva a Shakespeare-recepció és -kánon alakulása, és azok a kultúrtörténeti mechanizmusok, amelyek az adaptációk hátterében állhatnak. 
Az adaptációtípusok közül leginkább a prequel és sequel típusú szövegek kedvesek számomra, ez az a terület, ami tapasztalatom szerint a diákoknak is nagyon izgalmas, és a műfaj popkulturális jelentősége miatt különösen megközelíthető, motiváló az egyébként néha nehezebben feldolgozható Shakespeare-szövegek megnyitásához is. Foglalkoztat még a Shakespeare-szövegek tanítási módszertana is, ezen a területen is gyümölcsöző az adaptációk és átiratok vizsgálata.

Válogatott publikációk:

  • “Cellák, dobozok, ládák, csonthéjasok: A bezártság metaforája mint adaptációelmélet és a  Rosencrantz és Guildenstern halott.” Liget (2024).
  • “‘If Sleepwalkers are Wakened’: Fictional Consistence and Historical Resistance Through the Figure of Lady Macbeth in Gordon Bottomley’s Gruach and in David Greig’s Dunsinane.” David Greig's Dunsinane and the Rewritings of Macbeth / Dunsinane et les réécritures de Macbeth. Eds. Christine, Kiehl; Michèle, Vignaux. 2022.
  • “Enyhítő körülmények: két prequel Shakespeare Macbethjéhez.” Liget 34.6 (2021): 88–105.
  • “Meddig Shakespeare, honnantól magyar: A magyarság és magyarítás eszközei és lehetőségei Shakespeare darabjaiban.” Bárka 29.6 (2021): 79–85.

Válogatott konferenciák

  • “Age Cannot Wither Her? Compromised Innocence and Fading Female Beauty in Two Sequels to Romeo and Juliet.” Association of Adaptation Studies online Conference Adaptation and Aging (2025-02-20)
  • “From Star-Crossed Banality to a Not So Happily-Ever-After: Reloading Time and Space in Erik.” Association of Adaptation Studies Conference, University of Szczecin (2024-06-05)
  • “Irodalmtörténeti áttekintő kurzus bemutatása: Mit tudjon egy tanárszakos angol irodalomból?” ELTE BTK iDEaS Conference and Workshop (2023-09-07)
  • “Fragmented Authenticity: Shakespearean Tragedy and (Yesterday’s) News.” University Of Birmingham Association of Adaptation Studies (2023-06-07)
  • “Géza Kállay’s King Lear and its Halo (Lear király és holdudvara): literature-art-adaptation-theory.” Action Suited to the Word (2022-09-30)

Oktatás

  • Shakespeare újratöltve: adaptáció és újraírás
  • Mellékszereplők fókuszban: Shakespeare átiratok
  • Rassz, nem, vallás, nemzetiség Shakespeare darabjaiban
  • Koramodern angol szerelmi költészet
  • Philip Sidney: a legfontosabb szövegek
  • Shakespeare-i gonosztevők és antihősök

Témavezetés

  • Koramodern (és korábbi) költészeti témák (pl: A petrarcai ideál dekonstrukciója Sir Philip Sidney Astrophel és Stella című szonettciklusában; A Seafarer horgonyöble – egy olvasat metamorfózisa a fordítás különböző fázisai által; Titkolt önkifejezés, nyílt titkolózás: Női szerelem kifejezése a koramodern angol költészetben)
  • Shakespeare (és kortársai) drámáival kapcsolatos témák (pl: „…különös állat, melynek neve a világ összes nyelvén: bolond”: a shakespeare-i bolond alakja Daniel Kehlmann Tyll-jében; “… wild for to hold”: Representations of Anne Boleyn in Early Modern English Literature [VIII. Henrik]); Shakespeare-átiratok, adaptációk, adaptációelmélet, drámaelmélet (Pl. Ophelia alakja a huszadik századi Hamlet-átiratokban)

További információ