Dr. habil. Pikli Natália
egyetemi docens

Életrajz:
Az Eötvös Collegium tagjaként angol és magyar szakos bölcsész és középiskolai tanári diplomát szereztem az ELTE-n 1995-96-ban, majd ugyanitt folytattam doktori tanulmányaimat Géher István témavezetésével. Disszertációm (The Prism of Laughter. Shakespeare’s ‘very tragical mirth’) később megjelent Németországban. Habilitációmat 2018-ban szintén az ELTE-n szereztem, ennek anyagából a Routledge kiadó jelentette meg monográfiámat Shakespeare’s Hobby-Horse and Early Modern Popular Culture címmel 2022-ben. Ez a könyv elnyerte az ELTE Publikációs díját és a Magyar Anglisztikai Társaság Könyvdíját 2023-ban. Shakespeare minden időkre című tudománynépszerűsítő monográfiámat 2025-ben az Európa Kiadó adja ki.
1996-2008 között középiskolai tanárként dolgoztam a dunakeszi Radnóti Miklós Gimnáziumban, közben óraadó oktató voltam az ELTE-n és az Eötvös Collegiumban. 2008 óta vagyok főállású oktató az ELTE Anglisztika tanszékén, előbb egyetemi adjunktusként, 2020 óta egyetemi docensként. Doktori ösztöndíjjal kutattam a stratfordi Shakespeare Institute-ban 1997-ben, majd ESSE és Erasmus ösztöndíjjal a Cambridge University Library-ben 2013-ban és 2019-ben. 2024-ben elnyertem a chicagói Newberry Library Montgomery Gray kutatóösztöndíját kora újkori női olvasók és emblémakönyvek kapcsán. Ezen kutatásommal elnyertem az ESSE újabb ösztöndíját 2025-re a British Librarybe. Erasmus vendégoktatóként tanítottam a prágai, konstanzi és firenzei egyetemen, valamint megbízott előadóként a Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2016-2019 között. A Magyar Shakespeare Bizottság egyik alapítója voltam, 2013 és 2018 között elnökségi tagként, 2018-2023 között elnökként segítve a munkát. 2020 októbere óta vezetem az Angol Középkori ás Kora Újkori Irodalom és Kultúra Doktori Programot, emellett két kutatócsoportot mentorálok: a doktori programhoz kapcsolódó CEMS/KÚKK-Kora Újkori Kultúra Kutatócsoportot Velich Andrea kolleganőmmel, és az EASPop/Angol és Amerikai Populáris Kultúra Kutatócsoportot Benczik Verával és Zách Lilivel. Az ELTE Színháztudományi BA specializációs és MA programjain is rendszeresen tanítok színikritika-írást valamint európai dráma- és színháztörténetet. Folyamatosan publikálok angolul és magyarul itthon és külföldön, emellett amatőr színházi előadásokat rendezek középiskolás és egyetemista diákokkal, valamint színikritikákat írok. Két gyermekem van: Dániel (sz. 1999) és Panna Szvetlána (sz. 2004).
Kutatás:
Két fő kutatási területem van: elsőként az angol kora újkori irodalom és kultúra, különös tekintettel a korabeli színház, dráma és olcsó nyomtatványok, emblémák világára, Shakespeare és kortársainak műveire. A kora újkori populáris kultúra mellett a kortárs, késő 20. és 21. századi populáris kultúra is érdekel, főként Shakespeare mai recepciója. A kortárs angol és magyar dráma és színház témakörében is kutatok és publikálok, pl. Caryl Churchill műveivel kapcsolatban.
Válogatott publikációk:
- Shakespeare minden időkre. Budapest, Európa, 2025.
- “’Mondhatta volna szebben, kis lovag’: Shakespeare és a kortárs magyar újrafordítások.” Studia Litteraria 63: 1-2. (2024) 142-160.
- Shakespeare's Hobby-Horse and Early Modern Popular Culture. New York-Abingdon: Routledge, 2022.
- “Staging the Merchant of Venice in Hungary: Politics, prejudice and languages of hatred”, Boika Sokolova, Janice Valls-Russell (szerk), Shakespeare’s Others in 21st-century European Performance: The Merchant of Venice and Othello. London, Bloomsbury, 2021, 152-170.
- "Institutional heritage and 'that Shakespearean hazard' 1989–2019: The case of the Katona József Theatre and SzFE's Ódry Theatre." Theatralia 24 (2021): 65-82.
- "'Váz-király', 'kapca-, rongykirály' vagy 'bolondkirály'?: Arany János Hamlet-fordításának karneváli rétege." "Eszedbe jussak”: Tanulmányok Arany János Hamlet-fordításáról. Szerk. Paraizs Júlia. Budapest: Reciti Kiadó, 2015. 105-140.
Válogatott konferenciák
- “Forms of Narratives in Early Modern English Lotteries: The Game and the Story”, 10th Conference of the ESCL, Paris, Sorbonne, 2-6 Sept. 2024, “Le Jeu: Game, Gambling and Play in Literature”
- "Hybrid Creatures: Centaurs, Hobby-horses and Sexualised Women." Meghívott előadó a Shakespeare and the Animal World konferencián, Francia Shakespeare Társaság, Párizs, Franciaország, 2019.
- "'Mobled Queens' and 'Dunghill Idiots': The Trojan War as metatheatre and parody. Shakespeare and War: International Shakespeare Conference, The Shakespeare Institute, Stratford-upon-Avon, UK, 2018.
- "'Fairy Queens, queans and hobby-horses': Harnessing popular imagery to portray female sexuality." World Shakespeare Congress, International Shakespeare Association, Stratford-upon-Avon, London, 2016.
- "Love (Dis)Credited: The Merchant of Venice and Usury in early modern England." Plenáris előadás, "Shylock in Venice" Summer School, Cini Foundation, Universitá Ca Foscari, Velence, Olaszország, 2015.
Oktatás
- Középkori és reneszánsz angol irodalom
- Szövegek és környezetük: Shakespeare és a kora újkori populáris kultúra
- Férfi és női diskurzusok Shakespeare Angliájában
- Shakespeare a színházban
- Kortárs angol irodalom
- Kortárs angol dráma és színház
- Kortárs költészet az angol nyelvtanításban